wroclaw.pl strona główna

MPK 100 nowych autobusów dla MPK. Co to będą za pojazdy?

  1. wroclaw.pl
  2. Przedsiębiorczy Wrocław
  3. Aktualności
  4. Jest coraz więcej turystów we Wrocławiu. Najchętniej odwiedzają nas Niemcy i Czesi (PRZECZYTAJ SZCZEGÓŁY)

Jak pokazują badania, ruch turystyczny w stolicy Dolnego Śląska znacznie się poprawił po okresie pandemii, choć jeszcze nie wrócił do poziomu sprzed 2020 roku. Mimo to, turyści odwiedzający Wrocław w ubiegłym roku wydali tu około 3,7 mld zł, z czego 370 mln trafiło do budżetu miasta.

Reklama

W czwartek, 30 marca br. w „Kolejkowie” spotkali się przedstawiciele branży turystycznej, aby podsumować badania ruchu turystycznego we Wrocławiu oraz porozmawiać o jego wpływie na rozwój biznesu w mieście. Organizatorem spotkania była Zachodnia Izba Gospodarcza – Pracodawcy i Przedsiębiorcy.

Coraz więcej turystów, choć głównie krajowych

W zeszłym roku przeprowadzono badania dotyczące turystyki we Wrocławiu, które pokazały, że rok 2022 był dla branży dużo lepszy niż dwa poprzednie.

Niewątpliwie w ubiegłym roku poprawił się ruch turystyczny i był wyraźnie większy niż w 2021 roku. Choć cały czas jeszcze nie osiągnęliśmy poziomu z lat 2018-2019. Jedynie w przypadku turystów krajowych udało się osiągnąć takie wyniki. Natomiast gorzej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o turystów zagranicznych.
Janusz Bujko z Beeline Resarch&Consulting

Wrocław trzecim ośrodkiem turystycznym w Polsce

Do Wrocławia przyjeżdża najwięcej Niemców (35 proc), a następnie Czechów (8,6 proc), co według badaczy jest małym zaskoczeniem, bo w poprzednich latach nie odwiedzali nas tak często. Trzecie miejsce zajmuje Wielka Brytania (8,1 proc.), a czwarte USA (5,1 proc.).

Z kolei wśród turystów krajowych najczęściej odwiedzają nas mieszkańcy Mazowsza (24,3 proc.), Wielkopolski (17,1 proc.) i Zachodniopomorskiego (10,7 proc.).

Jeśli chodzi o popularność polskich miast wśród turystów, to Wrocław zajmuje trzecie miejsce razem z Gdańskiem, zaraz po Warszawie i Krakowie. Choć wyniki Gdańska wyglądają nieco lepiej w miesiącach letnich.

Turyści wydali we Wrocławiu 3,7 mld zł

Jak wynika z przeprowadzonych badań, w 2022 roku turyści wydali we Wrocławiu około 3,7 mld zł, z czego 370 mln zł trafiło do budżetu miasta. Jak twierdzi Radosław Michalski, dyrektor Wydziału Promocji Miasta i Turystyki, jest to kwota, za którą można wybudować trasę tramwaju na Popowice.

Tak dobre wyniki dotyczące turystyki we Wrocławiu to jest wieloletnia praca bardzo wielu ludzi działających w branży turystycznej. Niebagatelny wpływ na to miały wydarzenia ostatniej dekady począwszy od mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku. Później w 2016 r. byliśmy Europejską Stolica Kultury, następnie w 2017 roku odbywały się u nas zawody World Games. Niestety potem przyszedł 2020 rok i wiele rzeczy musieliśmy budować na nowo. Jednak łatwiej było to robić mając tak solidne podstawy.
Radosław Michalski

Liczy się to, co wrocławianie sądzą o swoim mieście

Według badań turystom podoba się we Wrocławiu przede wszystkim klimat i atmosfera miasta.

Duży wpływ mają na to opinie samych wrocławian, czyli to, co mówią o swoim mieście. Według przyjezdnych czuć, że mieszkańcy to miasto kochają i że żyje im się tu dobrze. Dzięki temu Wrocław jest postrzegany jako miasto ludzi przyjaznych i uśmiechniętych. Dzięki temu chcą tu wracać. Nie da się zrobić kampanii, w które będziemy przekonywać, że Wrocław jest cudownym miastem, jeśli jego mieszkańcy w to nie wierzą.
Radosław Michalski

Wrocław może przyciągać zarówno ofertą ekonomiczną i jak i prestiżową

Jak twierdzi Radosław Michalski, teraz wchodzimy w okres dużej niepewności finansowej i turystyka może być na końcu decyzji konsumenckich. Dlatego miasto przygotowuje dwa scenariusze na ten czas. Pierwszy z nich to oferta ekonomiczna dla osób, które mogą przyjechać do Wrocławia, spędzić tu cały dzień, nie wydając dużych pieniędzy i nie nocując.

Jednym z elementów tej strategii są wrocławskie krasnale, których jest około 900. Koszt wycieczki dla rodzin z dziećmi, które chcą odnaleźć poszczególne figurki, nie jest wysoki, ale przy okazji mogą odwiedzić wiele miejsc istotnych turystycznie. Skorzystają też z oferty gastronomicznej. Elementem tej strategii jest też informowanie przyjezdnych o atrakcjach dostępnych za darmo. Zarówno dzieci, jak i dorośli, którzy tu raz przyjadą, z pewnością jeszcze tu wrócą, bo będą wiedzieli, że jest tu jeszcze dużo do zobaczenia. Drugi scenariusz to poszukiwane zamożnych turystów. Chodzi tu o nowe rynki m.in. azjatycki i arabski. Tam wciąż jeszcze stać ludzi, żeby podróżować i korzystać z pięciogwiazdkowych hoteli i dobrych restauracji, a także kupować lokalne produkty. To dla nas również bardzo atrakcyjny target.
Radosław Michalski

Z przeprowadzonych badań wynika również, że 8 proc.wrocławian pracuje w firmach powiązanych z turystyką m.in. w gastronomii, hotelarstwie i obsłudze atrakcji turystycznych. Natomiast ich dochody są wyższe niż przeciętne – blisko połowa zarabia ponad 5 tys. zł.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama