wroclaw.pl strona główna

ALERT! Uwaga, duża awaria prądu we Wrocławiu. Lista ulic. Aktualizacja: awaria zakończona

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Uwaga, będzie nowy odcinkowy pomiar prędkości na AOW

Kierowcy się ich boją i w obawie przed mandatem zwalniają i jadą ostrożniej. Od 17 września br. jest nowy, odcinkowy pomiar prędkości (opp) na autostradzie A4 koło Wrocławia. I uwaga, nowość - wkrótce będzie również na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia na A8, gdzie właśnie kończy się montaż systemu. W sumie w całym kraju przybędą 43 odcinkowe pomiary prędkości, które obejmą nadzorem blisko 400 km dróg ekspresowych i autostrad. Zobaczcie szczegóły.

Reklama

Odcinkowy pomiar prędkości na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Najważniejsze informacje

  • Dlaczego na AOW będzie pomiar prędkości?
  • Gdzie na AOW będą fotoradary mierzące prędkość?
  • Kiedy system zacznie działać na AOW?
  • Jak działa system CANARD i odcinkowy pomiar prędkości?

Kończy się montaż systemu do odcinkowego pomiaru prędkości na AOW

W listopadzie 2025 r. na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia odsłonięto tablice informujące o odcinkowym pomiarze prędkości a to ewidentny znak, że to, co dotychczas było w sferze planów, właśnie jest realizowane i lada moment system zacznie działać.

Przypomnijmy, że w sierpniu 2025 r. kierowcy jadący AOW mogli zauważyć, że już stoją nowe znaki informujące o odcinkowym pomiarze prędkości. Na razie były w części zakryte i cały system do pomiaru prędkości jeszcze nie działa. 

Kiedy ruszy nowy odcinkowy pomiary prędkości na AOW?

Dokładna data uruchomienia odcinkowych pomiarów prędkości na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia nie jest jeszcze znana.

- Obecnie nie możemy jeszcze wskazać terminu uruchomienia urządzeń - mówi w rozmowie z portalem wroclaw.pl Wojciech Król, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Informacja o uruchomieniu nowych urządzeń rejestrujących umieszczona zostanie na profilu facebookowym Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

Gdzie na AOW będzie odcinkowy pomiar prędkości?

Odcinkowy pomiar prędkości na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia na A8 to nowość, bo obecnie na AOW nie ma tam takich urządzeń.

  • Pierwotnie miał być – między węzłami Wrocław Północ - Wrocław Stadion, ale już wiadomo, że będzie dłuższy. 

18 czerwca 2025 r. wrocławski radny Robert Suligowski poinformował na FB, że po spotkaniu z wiceministrem infrastruktury Stanisławem Bukowcem jest decyzja, by pomiar prędkości na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia na A8 był od węzła Wrocław Stadion do węzła Wrocław Lotnisko.

Pomiar prędkości na AOW to kolejny przykład realizowanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego zmian na drogach we Wrocławiu i w najbliższej okolicy. 

Nowy odcinkowy pomiar prędkości na A4 - Kąty Wrocławskie i Pietrzykowice

Samochody na autostradzie A4. Nowy odcinkowy pomiary prędkości na A4 - Kąty Wrocławskie i Pietrzykowice GITD
Samochody na autostradzie A4. Nowy odcinkowy pomiary prędkości na A4 - Kąty Wrocławskie i Pietrzykowice

Zrobili tak, jak zapowiadali. 17 września 2025 r., od godziny 12:00 działa nowy, odcinkowy pomiar prędkości na A4 k. Wrocławia. Przypomnijmy, że od 12 września system w tym miejscu był testowany, teraz już działa i kierowcy łamiący przepisy dostaną mandaty. 

17 września br. do systemu CANARD włączony został odcinkowy pomiar prędkości, zamontowany na autostradzie A4, pomiędzy węzłami Kąty Wrocławskie i Pietrzykowice.

Dozwolona prędkość w miejscu pomiaru wynosi dla samochodów osobowych 110 km/h, a ciężarowych 80 km/h.

Ponad siedmiokilometrowy odcinek autostrady A4 - pomiędzy węzłami Kąty Wrocławskie i Pietrzykowice objęty został nadzorem systemu odcinkowego pomiaru prędkości. To pierwsze odebrane urządzenie spośród 43 zakupionych w ramach projektu rozbudowy systemu Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy. Pomiary prędkości ruszą w przyszłym tygodniu
Główny Inspektorat Transportu Drogowego. 

To kolejny już fragment tej trasy, który nadzoruje system OPP. Dotychczas pomiary prędkości wykonywane były pomiędzy węzłem Kostomłoty a Kąty Wrocławskie.

  • Tylko w pierwszej połowie tego roku zarejestrowanych zostało tam 24,6 tys. wykroczeń przekroczenia dozwolonej prędkości.
  • Natomiast wszystkie 71 systemów odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowało w tym czasie 263,8 tys. wykroczeń.
  • Ustawiony próg wyzwolenia urządzeń rejestrujących prędkość uwzględnia możliwość błędu kierowcy, który wynosi 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości.
  • Średnie przekroczenie dozwolonej prędkości przez kierujących wynosi ok. 21 km/h.
  • Niespełna 2% kierujących przekroczyło dozwoloną prędkość o więcej niż 50 km/h.

GITD rozszerza system CANARD na drogach

Generalny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) w całym kraju montuje kilkadziesiąt nowych urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości CANARD. Prace montażowe urządzeń w ramach system UnicamVELOCITY 4, prowadzi firma Sprint S.A. 

Wszystko w ramach projektu - „Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach”.

Projekt obejmuje w sumie zakup i instalację 128 stacjonarnych urządzeń rejestrujących, służących do ujawniania wykroczeń w ruchu drogowym w tym:

  • 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości,
  • 10 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
  • 5 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.

W sumie na drogach w całym kraju zamontowane zostaną 43 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości – w tym na A4 – między węzłami Kąty Wrocławskie - Wrocław Południe oraz na odcinku Krzyżowa - Krzywa.

Najważniejsze informacje ws. nowych odcinkowych pomiarów prędkości znajdziesz w galerii. 

Dlaczego na AOW i autostradzie A4 są nowe odcinkowe pomiary prędkości?

GITD podkreśla, że urządzenia służą do monitorowania prędkości pojazdów na niebezpiecznych odcinkach dróg.

Głównym celem przedsięwzięcia jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na krajowej sieci drogowej. Dzięki zwiększeniu liczby urządzeń rejestrujących, zmniejszona zostanie liczba wypadków powodowana niedostosowaniem prędkości do warunków ruchu i niestosowaniem się do nadawanych sygnałów świetlnych.
Wojciech Król, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego

- To kolejny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Po zakończeniu tego etapu rozbudowy, CANARD będzie prowadził pomiary prędkości przy pomocy 114 takich urządzeń - dodaje rzecznik.

Po zakończeniu tego etapu rozbudowy systemu, CANARD obejmie ponad 670 km dróg. Obecnie jest 70 tego rodzaju urządzeń, a z ich wykorzystaniem kontrolowanych jest w sumie ok. 300 km dróg. 

Odcinkowy pomiar prędkości Kostomłoty - Kąty Wrocławskie. Rekordowa liczba mandatów

Galeria zdjęć

Obecnie odcinkowy pomiar prędkości mierzony jest na podwrocławskim odcinku A4, na około 8-kilometrowym fragmencie pomiędzy węzłami Kostomłoty - Kąty Wrocławskie. I jest on prawdziwym rekordzistą! Tylko w pierwszej połowie 2024 r. było tam aż 51 213 wykroczeń. Dla porównania wszystkie odcinkowe pomiary prędkości w Polsce zarejestrowały w tym czasie nieco ponad 113 tys. wykroczeń.

Kolejne na Dolnym Śląsku fotoradary odcinkowe są na drodze ekspresowej S3 w gminie Bolków i drodze krajowej nr 403 w powiecie strzelińskim. 

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości? 

Fotoradar odcinkowy. Zasada działania. GITD
Fotoradar odcinkowy. Zasada działania.

System wylicza średnią prędkość, bazując na pomiarze czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanej trasy. Kluczową zaletą jest możliwość nakłonienia kierowców do ograniczenia prędkości na całej długości monitorowanego odcinka, co istotnie wpływa na poprawę poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. 

CANARD: pomiary prędkości, żółte kamery i system RedLight

Główny Inspektorat Transportu Drogowego nadzoruje system CANARD, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. W ramach systemu CANARD na drogach, skrzyżowaniach i przed przejazdami kolejowymi montowane są charakterystyczne żółte kamery.

W ramach CANARD prowadzone są kontrole:

  • punktowy i odcinkowy pomiar prędkości
  • rejestracja przejazdu na czerwonym świetle, system RedLight

Warto podkreślić, że system Red Light CANARD został zainstalowany i jest użytkowany przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Wrocław nie czerpie korzyści finansowych z wprowadzenia tego rozwiązania. Przy czym niewątpliwym zyskiem dla Wrocławia jest istotna poprawa przestrzegania przepisów ruchu drogowego.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama