wroclaw.pl strona główna

MPK 100 nowych autobusów dla MPK. Co to będą za pojazdy?

  1. wroclaw.pl
  2. Akademicki Wrocław
  3. WCA
  4. Miejski Program Wsparcia "MOZART"
  5. VII edycja programu MOZART (2018/2019)
  6. Dr inż. Grzegorz Lesiuk - PBW INŻYNIERIA SP. Z .O.O. Projektowanie Badania Wykonawstwo: Opracowanie i badania aplikacyjne innowacyjnych, hybrydowych struktur profili energochłonnych do zbrojenia konstrukcji betonowych wraz z koncepcją inteligentnego systemu diagnostycznego

Dr inż. Grzegorz Lesiuk - PBW INŻYNIERIA SP. Z .O.O. Projektowanie Badania Wykonawstwo: Opracowanie i badania aplikacyjne innowacyjnych, hybrydowych struktur profili energochłonnych do zbrojenia konstrukcji betonowych wraz z koncepcją inteligentnego systemu diagnostycznego

Data publikacji: Autor:

Edytuj w ACMS

W ramach projektu proponuje się nowy rodzaj kompozytowych profili energochłonnych wraz z system mocowania do istniejących stalowych i betonowych konstrukcji nośnych obiektów budowlanych.

Reklama

 Dr inż. Grzegorz Lesiuk

Politechnika Wrocławska

Dynamiczny rozwój budownictwa i lekkich konstrukcji w wielu zurbanizowanych społeczeństwach wymusza zastosowanie coraz to nowszych, lżejszych i bardziej wytrzymałych materiałów. Doświadczenia firmy PBW związane z naprawami i przebudową ustrojów nośnych obiektów inżynierskich wskazują na rosnące zapotrzebowanie w sferze projektowania nowych rozwiązań materiałowych w zakresie kompozytowych profili energochłonnych. Ich przewagę nad stalowymi stanowią cechy takie jak: wysoka wytrzymałość właściwa, odporność na korozję, niska masa i mniejsze obciążenie ciężarem własnym konstrukcji.

Nowe rozwiązania - w stosunku do istniejących klasycznych materiałów i sposobów ich łączenia – odznaczać się będą dobrym powinowactwem ustroju kompozytowego do stali/betonu. Ponadto do zalet kompozytowych profili energochłonnych można zaliczyć brak powstawania niekontrolowanych deformacji w trakcie montażu, brak konieczności czyszczenia z produktów korozji na budowie oraz większą odpornością na substancje agresywne chemicznie.

W przypadku uzyskania pozytywnych wyników badań, wypracowane rezultaty pozwolą na szersze wykorzystanie materiałów kompozytowych w budownictwie (w szczególności dotyczy to obiektów miejskiej infrastruktury tj. mosty, wiadukty etc.) wodnym i lądowym.

Co skłoniło naukowca i firmę do podjęcia współpracy?

Warto odnotować fakt, że Polsce materiały kompozytowe to surowiec, który dopiero wchodzi na rynek usług budowlanych. Prawdopodobnym powodem małej popularności nowych rozwiązań kompozytowych i ich zespoleń ze stalą/betonem w budownictwie wodnym i lądowym jest brak precyzyjnych przepisów określających zakres stosowalności nowych materiałów energochłonnych. Podjęte, wspólne działania Naukowca i firmy PBW (lidera w zakresie napraw i projektowania konstrukcji inżynierii wodnej i lądowej) w ramach partnerstwa MOZART stanowią podstawę do rozwiązania naukowo-technicznego problemu związanego z aplikacją nowych materiałów kompozytowych i stalowo-kompozytowych. Z drugiej strony, pytanie o naturę fizyki uszkodzenia tego typu zespoleń wymusza potrzebę opracowania koncepcji permanentnego monitorowania stanu wytężenia węzłów konstrukcyjnych i ich zespoleń narażonych na duże deformacje (energochłonnych).

Dzięki projektowi MOZART współpraca w ramach projektu pozwala na wzajemne spotkanie naukowych i przemysłowych problemów oraz wymianę doświadczeń między Naukowcem a inżynierami z firmy PBW. Realizacja stażu w ramach MOZARTa jest dla Naukowca doskonałą okazją do wykorzystania naukowych pomysłów w praktyce i zdobycie nowych doświadczeń, które można wykorzystać w pracy dydaktycznej.

Reklama