wroclaw.pl strona główna

PILNE Uwaga! Awaria systemu obsługi zgłoszeń 999!

  1. wroclaw.pl
  2. Prezydent Wrocławia
  3. Aktualności
  4. Sesja budżetowa. Przemówienie prezydenta Jacka Sutryka
Przyszłoroczny budżet jest racjonalny i skrojony na nasze możliwości. Zaprojektowaliśmy budżet na 2022 r. maksymalnie bezpiecznie, bo wciąż nie znamy wszystkich konsekwencji wynikających z tzw. Polskiego Ładu, ale także musieliśmy założyć kolejne podwyżki cen energii, paliw i dramatycznie rosnącą inflację. Mimo wszystko nie zatrzymujemy się i na inwestycje przeznaczamy ponad miliard złotych. Jednocześnie z niepokojem przyglądamy się decyzjom centralnym - mówił prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, podczas sesji budżetowej 23 grudnia.

Panie Przewodniczący,

Panie i Panowie Radni,

Szanowni Państwo,

gdy w 2018 roku składaliśmy nasze samorządowe ślubowania, przejmując tym samym odpowiedzialność za Wrocław, mieszkańcy powierzyli nam miasto w dobrym stanie. Miejsce rozpoznawalne w Europie i na świecie, centrum inwestycji wyspecjalizowane w pozyskiwaniu kolejnych. Budżet rósł sukcesywnie z roku na rok, sytuacja ekonomiczna wydawała się stabilna i przewidywalna. Wierzyliśmy, że rozwijając Wrocław z roku na rok, oddamy go naszym następcom w dużo lepszej jeszcze kondycji.

Ostatnia dwa lata pokazały nam w jak nieprzewidywalnych czasach żyjemy i jak w istocie niewiele stabilnych elementów pozostało wokół nas. To jednak, co pozostało jak sądzę niezmienne, to nasza gotowość do służby miastu i jego mieszkańcom. Niezależnie od okoliczności. Mówiłem już o tym w tym miejscu. Decydując się na start w wyborach prezydenckich i składając przed mieszkańcami Wrocławia ślubowanie, zdecydowałem się służyć miastu także w czasach trudnych. Budżet, o którym Państwu za chwilę opowiem, jest właśnie budżetem na trudne czasy.

Pierwsza przyczynę owych trudności znamy dobrze, zderzając się z jej kolejnymi falami. Mowa oczywiście o pandemii, która nie tylko przystopowawszy gospodarkę ograniczyła wpływy do budżetu miasta, ale także spowodowała konieczność wsparcia przedsiębiorców w tych wszystkich przestrzeniach, w który miasto mogło to robić. Nie uchylaliśmy się od tego wsparcia, będąc świadomi, że Wrocław jest wspólną sprawą i tak, jak miasto może liczyć na rodzimych przedsiębiorców, którzy na co dzień tworzą miejsca pracy i generują podatki, tak oni powinni móc liczyć na miasto. Samą pandemię zaliczyłbym do okoliczności, o które trudno winić kogokolwiek. Widzimy jak wiele szkód wyrządziła na całym świecie, obserwujemy jak radzą z nią sobie inne kraje i kontynenty. Trzymamy kciuki za służbę zdrowia i, jako samorządowcy staramy się mądrze i rozsądnie prowadzić miejskie finanse przez pandemiczne ryzyka.

Problem jednak w tym, że obok samej pandemii pojawiło się wiele innych okoliczności, które uczyniły sytuację Polskich samorządów dużo mniej stabilną i przewidywalną.

Od dłuższego czasu obserwujemy centralistyczne działania rządu, który zdaje się nie potrafić, lub wprost – nie chcieć – korzystać z doświadczenia polski samorządnej i dorobku już ponad trzech dekad wznoszenia silnej Polski w oparciu o małe wspólnoty i decyzje podejmowane bliżej obywateli. Działania te również odbijają się na budżetach samorządów, czasami osłabiając je bezpośrednio, czasami pośrednio w konsekwencji wprowadzanych praw.

Z roku na rok rząd zdecydował o wyjęciu z budżetów miast programu 500+. W istocie samorząd był jedynie operatorem rządowego programu przekazując środki 1:1 do kieszeni mieszkańców, istotnym jest jednak, że środki te przechodziły przez nasze budżety wpływając na parametry wydatków, zdolność realizacji inwestycji i ich kredytowania. Tak szybkie działanie nie pozwoliło wielu samorządom dobrze przygotować budżetowo do zmiany. Nie chcę pomijać tu też innej kwestii – konieczności zwolnienia osób zatrudnionych do obsługi programu 500+ lub znalezienia dla nich nowych zadań, w krótkim czasie. Chaotyczne działania Prawa i Sprawiedliwości skutkują bowiem konsekwencjami nie tylko dla instytucji, ale także dla pojedynczych osób.

Dotychczasowe reformy podatkowe silnie ograniczyły wpływy do budżetów samorządowych. Same w sobie mają one pozytywny wpływ na portfele obywateli, postawiły one jednak samorządy w trudnej sytuacji, w której z jednej strony nie zdjęto z nich żadnych zadań, z drugiej ograniczono istotnie wpływy bieżące na ich finansowanie. Pakiet reform z programu Polski Ład, który nie bez przyczyny nazywamy Mega podatkiem, przełożył się na kolejne zmniejszenia we wpływach do budżetu i choć rząd szumnie zapowiada i deklaruje zwrot brakujących środków w subwencjach i dopłatach, to musimy pamiętać, że zapowiada je jedynie na przyszły rok, tymczasem straty pozostaną z nami na zawsze i będą jeszcze dotkliwsze w latach kolejnych, jeśli się do nich nie przygotujemy.

Dodatkowe elementy niepewności, to brak środków z Europejskiego Programu Odbudowy, zatrzymanych w konsekwencji działań politycznych rządu Prawa i Sprawiedliwości oraz, wywołana między innymi tym właśnie, inflacja. Odczujemy ją bezpośrednio w oczekiwaniach pracowników co do zwiększenia pensji i pośrednio poprzez wzrost cen prądu, gazu i wszystkich towarów zależnych od paliwa. W skali urzędu, który utrzymuje szkoły, instytucje kultury, komunikację miejską odczuwalne jest nawet promilowa zmiana inflacyjna. Ta, z którą borykamy się obecnie jest, przypominam, kilku procentowa.

Planowania nie ułatwia przedziwne zachowanie samorządu wojewódzkiego i jego, wydawałoby się cokolwiek orientalnej koalicji: Prawa i Sprawiedliwości wraz z Nowoczesną środowisko samo siebie nazywającej bezpartyjnymi. Przygotowywane przez Cezarego Przybylskiego zmiany w ZITach mogą skutecznie utrudnić pozyskiwanie przez Wrocław środków europejskich, poprzez centralistyczną, jakkolwiek absurdalnie może to zabrzmieć, politykę Marszałka Województwa w kwestii wpływu na wydatkowanie środków.

Szanowni Państwo Radni, szczególnie Prawa i Sprawiedliwości oraz środowiska Nowoczesnej niezależnie od nazwy klubu, który reprezentujecie, gdy dzisiaj pochylacie się nad budżetem i chcecie go modyfikować, zaangażujcie się także w skuteczne lobbowanie poprzez Waszych kolegów w parlamencie i sejmiku województwa na rzecz dobrych zmian prawnych na rzecz samorządów, także w wymiarze alokacji środków w ramach ZIT. W przeciwnym razie, w moim odczuciu, trudno szukać inspiracji Waszych budżetowych wniosków w trosce o Wrocław. Widzimy w nim raczej element gry politycznej skorelowanej na szczeblu ogólnopolskim i wojewódzkim. Nie damy mieszkańców Wrocławia w taką grę wepchnąć i uczynić jej ofiarami.

Budżet, o którym mówimy dzisiaj, jest racjonalny i skrojony do możliwości, które dzisiaj widzimy. Pozwólcie Państwo, że po krótce go podsumuję.

Budżet Wrocławia 2022

Najpierw powiedzmy o warunkach brzegowych, w których żyjemy. O warunkach w jakich działa polski samorząd, czyli WPŁYW POLSKIEGO ŁADU NA FINANSE SAMORZĄDÓW.

  • 206 mld zł * – tyle w ciągu 10 lat stracą samorządy w wyniku Polskiego Ładu i zmian w podatku PIT, które rząd wprowadził w ostatnich latach. Chodzi m.in. zerowy PIT dla osób poniżej 26. roku życia oraz zmniejszenie stawki PIT z 18 do 17%.
  • ok. 150 mld zł * – tyle w ciągu 10 lat straci samorząd terytorialny z udziału w PIT
  • 3,4 mld zł – tyle w ciągu 10 lat straci Wrocław z udziału w PIT
  • 4,86 mld zł – a tyle wrocławscy podatnicy wpłacają rocznie do budżetu państwa, czyli „wypracowują” swoją ciężką pracą.

Co ważne starty budżetowe zostały to dane oficjalne - Ministerstwa Finansów, opracowane przez Unię Metropolii Polskich.

Budżet Wrocławia 2022

Powiem od razu i bez ogródek: raz pierwszy od lat szacujemy, że dochody będą niższe, niż w poprzedzającym roku. Napięcia budżetowe i pogłębiająca się nierównowaga między przychodami a wydatkami są znaczące. Główne powody tego stanu rzeczy to Polski Ład, ograbianie samorządu z dochodu przez nieudolny rząd oraz galopująca inflacja.

W bieżącym roku dochody zostały zaplanowane na poziomie 5,4 mld zł. Wg projektu na przyszły rok wyniosą 5,3 mld zł. Z kolei wydatki bieżące będą w przyszłym roku wyższe – to 6,16 mld zł.

To efekt przede wszystkim drożyzny – m.in. wyższych cen energii i paliw.

Kilka przykładów?

We wrześniu rozstrzygnęliśmy przetarg na dostawę energii elektrycznej na przyszły rok. Cena jednostkowa za kWh energii wzrosła w stosunku do obecnej stawki średnio o 60%

Wzrastają również ceny paliwa! 

  • W 2020 r. MPK zapłaciło za paliwo dla ponad 35 mln zł.
  • w 2022 r. zapłaci  już ponad 54 mln zł!

Dodając do paliwa prąd –w przyszłym roku MPK przeznaczy na opłaty prawie 100 mln zł. Dla porównania w 2020 roku było to tylko 63 mln zł

Podwyżki są odczuwalne na poziomie całego przyszłorocznego projektu budżetu miasta. Szacujemy, że będzie to ok. 500 milionów złotych dodatkowych wydatków.

Teraz pozostałe kluczowe liczby i fakty:

  • 1,15 mld zł - tyle wyniosą w przyszłym roku rekordowe wydatki inwestycyjne. Mimo inflacji, mimo pandemii, mimo mega podatku jakim jest w istocie tzw. Polski Ład.
  • 43 mln zł – nadwyżka budżetowa – to w wielkim skrócie różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi. W przyszłym roku będzie rekordowo niska – i to niepokoi i do tego jeszcze wrócę.
  • I ostatni kluczowy parametr: dochód per capita (czyli na jednego mieszkańca) -  8301 zł

Budżet Wrocławia 2022

Na tym slajdzie widzą Państwo jak bogacili się do tej pory mieszkańcy Wrocławia. Ich sukces zawodowy pozwalał na sukces naszego miasta. Ich wyższe dochody dawały wzrost budżetu Wrocławia, co pozwalało z kolei na kolejne inwestycję i poprawę jakości życia w naszym mieście.

W przyszłym roku to się skończ - Produkt Krajowy Brutto przypadający na jednego mieszkańca spadnie do poziomu 8301 zł.

Budżet Wrocławia 2022

Poziom nadwyżki bieżącej na przestrzeni 4 lat 

Nadwyżka bieżąca, czyli zysk operacyjny - różnica między dochodami bieżącymi, a wydatkami bieżącymi.

Planowany poziom przyszłorocznej nadwyżki jest najniższy od kilku lat. Zmaleje z 383 mln zł w 2019 r. do 43 mln zł wg projektu budżetu na przyszły rok. To martwi. Bardzo. Ale to właśnie efekt Polskiego Ładu i drożyzny.

Budżet Wrocławia 2022

Tu Państwo z kolei widzicie relację między wydatkami i dochodami na przestrzeni ostatnich lat.

Niższe dochody i wyższe wydatki, tworzą deficyt, który wg projektu budżetu na 2022 r. wyniesie 837 mln zł. To o 298 mln zł więcej, niż wg planu na 2021 r. TO EFEKT PODWYŻEK. To efekt drożyzny. To efekt inflacji. To wreszcie efekt polityki rządu. Takie są fakty.  

Budżet Wrocławia 2022

Wydatki

Na poziom wydatków w budżecie ma wpływ zmniejszenie wpływów – ale i wydatków – związanych z realizacją programu 500+. Od przyszłego czerwca ZUS przejmuje obowiązki związane z wypłatą świadczenia. Miasto będzie realizowało wypłaty do końca maja 2022 r.

Porównując budżety musimy pamiętać o tej pozycji, która wpływa zarówno na poziom dochodów, jak i wydatków. I na granatowych słupkach – właśnie po odliczeniu 500+ – najlepiej widać efekt inflacji: ponad pół miliard wyższe wydatki rok do roku. 

Budżet Wrocławia 2022

Podział planowanych źródeł dochodu w 2022 r.

  • 69% - to dochody własne. Które spadają z powodu zmian podatkowych.
  • Zaledwie 16,4% to subwencja ogólna
  • 4,3% - dotacje celowe z budżetu państwa,
  • a 10,4% pozostałe, m.in. europejskie dotacje.

Wśród funduszy unijnych (w wysokości 226 mln zł) warto wspomnieć przede wszystkim o dwóch flagowych inwestycjach – TAT i tramwaju na Popowice. O tym jeszcze opowiem.

Budżet Wrocławia 2022

Dochody z PIT w latach 2019-2022

Te slajd najdobitniej pokazuje wpływ Polskiego Ładu na dochody z PIT-u. Gdyby nie reformy podatkowe, do budżetu miasta wpłynęłoby więcej, niż w 2021 r. – szacujemy, że około 1,687 mld zł.

Ubytek w wysokości ok. 220 mln zł z tytułu reform w ramach Polskiego Ładu spowoduje spadek dochodów z PIT i "cofa" miasto do 2019 r.

Budżet Wrocławia 2022

Pomimo niesprzyjających reform podatkowych, mimo pandemii, mimo drożyzny w przyszłym roku planujemy przeznaczyć 1 mld 147 mln zł na wydatki inwestycyjne. To wrocławski rekord. Dla porównania, wg planu na obecny rok, to kwota 1 mld 47 mln zł.

4,8 mld zł – to wydatki bieżące, a 202 mln zł udziały w spółkach.

Budżet Wrocławia 2022

Teraz struktura planowanych wydatków – wszystkich, czyli i bieżących, majątkowych i inwestycyjnych

  • Największą pozycją jest oświata (1,78 mld zł). To m.in. wydatki związane z utrzymaniem placówek i wynagrodzenia dla nauczycieli.Łącznie, to blisko 30% wszystkich planowanych wydatków Wrocławia. Warto pamiętać, że według szacunków subwencja oświatowa pokryje niespełna 50% wszystkich wydatków bieżących związanych z oświatą
  • Transport i łączność - 1,34 mld zł, czyli 1/5 całego budżetu. Do szczegółowego opisu tych zadań i inwestycji zaraz jeszcze wrócę.
  • Wydatki na pomoc, politykę społeczną i rodzinę będą kształtowały się na poziomie 843 mln zł.
  • Zwiększyliśmy względem pierwszego czytania budżetu na 2022 rok budżetu nakłady na gospodarkę mieszkaniową - o 55 mln zł. Łącznie, zarezerwujemy na ten cel 479 mln zł, a to blisko 8% całego budżetu.
  • 479 mln zł przeznaczymy na gospodarkę mieszkaniową, czyli m.in. program rewitalizacji mieszkań komunalnych.

Dalej:

Planujemy przeznaczyć 438 mln zł na zadania związane z gospodarką komunalną i ochroną środowiska. To m.in. program Zmień Piec i likwidacja kopciuchów w mieszkaniach komunalnych. Deklaruję, że na ten cel będziemy dokładać środków w trakcie roku budżetowego –jeśli tylko mieszkańcy zdecydują się skorzystać z naszych dotacji na wymianę kopciuchów i okien. Bardzo do tego zachęcam. O tym programie zresztą za chwilę jeszcze opowiem.

Wydatki związane z kulturą zostały zaplanowane na poziomie 198 mln zł – to m.in. środki na działalność centrów i instytucji kultury oraz ochronę i opiekę nad zabytkami.

Budżet Wrocławia 2022

Bieżące wydatki budżetowe – w porównaniu rok do roku  

Bieżące wydatki budżetowe, czyli te, dzięki którym nasze szkoły i instytucje pomocowe działają tak, jak należy. Dzięki tym pieniądzom reagujemy na codzienne awarie i naprawy dróg czy torowisk.

W przypadku oświaty oraz transportu wydatki bieżące zostały zwiększone. Na oświatę przeznaczymy 1,66 mld zł. To ponad 180 mln zł więcej, niż w bieżącym roku.

W przypadku transportu i łączności, planujemy wydatki bieżące na poziomie 686 mln zł. To o 66 mln zł więcej, niż przed rokiem.

Wyjątkowo mniej niż przed rokiem (816 mln zł) przeznaczymy na wydatki bieżące związane z polityką społeczną i rodziną. To fundusze związane m.in. z działalnością DPS-ów i placówek opiekuńczo-wychowawczych, usługami opiekuńczymi i specjalistycznymi, zasiłkami czy dodatkami mieszkaniowymi.

Te wydatki będą niższe, ponieważ decyzją rządu zadania związane z obsługą i wypłatą świadczenia 500+ zostały przeniesione z MOPS-u do ZUS-u. Dlatego też budżet miasta na działania społeczne jest niższy rok do roku o blisko 350 mln zł.

Budżet Wrocławia 2022

Nakłady inwestycyjne w latach 2017-2022

Powiem o tym jeszcze raz: pomimo trudnych czasów, przygotowaliśmy rekordowy budżet inwestycyjny. Nie rezygnujemy z dużych inwestycji, bo wiemy, że to siła napędowa dla lokalnego rynku i przedsiębiorców.

W przyszłym roku na inwestycje przeznaczymy 1,145 mld złotych. To o ponad 80 mln zł więcej niż przed rokiem. Proszę zobaczyć, jak te nakłady zostały zwiększone tylko w dwóch ostatnich latach. W porównaniu do 2020 roku - prawie dwukrotnie.

Budżet Wrocławia 2022

A teraz – proszę jeszcze o chwilę cierpliwości - chciałbym dokładniej opowiedzieć Państwu o planowanych zadaniach inwestycyjnych.

Trasa tramwajowa na Popowice – 84 mln zł - nową linią tramwajową pojedziemy od ulicy Jagiełły aż do ulicy Milenijnej – łącznie ponad 3 km trasy. Przebudowujemy 10 skrzyżowań i ponad 1,5 km poszczególnych ulic. Nie zapominamy także o instalacjach wodociągowych, sieci energetycznej, drogach dla rowerów czy chodnikach. Most Dmowskiego zostanie odpowiednio wzmocniony. Całość inwestycji, którą oddamy do użytku w przyszłym roku, pochłonie 222 mln zł, z czego 75,7 mln zł dofinansuje Unia Europejska.

Budowa nowych placówek i kompleksowe przebudowy szkół podstawowych, ponadpodstawowych, przedszkoli oraz infrastruktury sportowej – 111 mln zł - Za nami intensywny rok, jeśli chodzi o budowę i rozbudowę nowych placówek edukacyjnych w naszym mieście. Zakończyliśmy rozbudowę ZSP nr 5 przy ul. Osobowickiej, na której realizacje przeznaczyliśmy 22 mln zł, oddaliśmy do użytku nowe przedszkole dla 200 dzieci przy ulicy Dębickiej na Złotnikach (9 mln zł) czy np. zakończyliśmy rozbudowę Szkoły Podstawowej nr 99 przy ulicy Głubczyckiej na Księżu, na co przeznaczyliśmy 15 mln zł.

Przed nami dalsze inwestycje w placówki edukacyjne – m.in. kontynuacja budowy zupełnie nowego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego przy ul. Asfaltowej dla 1000 uczniów i 200 przedszkolaków czy rozbudowa ZSP nr 10 przy ulicy Rumiankowej, gdzie odnowiona zostanie także sala gimnastyczna.

TAT – 91 mln zł - 7-kilometrowa trasa autobusowo-tramwajowa połączy plac Orląt Lwowskich z Nowym Dworem. Już oddaliśmy pierwszy etap trasy, z której od kilku miesięcy korzystają mieszkańcy Wrocławia (obecnie prowadzone są tamtędy m.in. objazdy tramwajów kursujących na co dzień przez JP2), a nie tak dawno byliśmy świadkami historycznego wydarzenia, bowiem na nowo wybudowany wiadukt na TAT (160 m), znajdujący się na wysokości ulicy Wagonowej, wjechał pierwszy samochód. Docelowo będą tam jeździły tramwaje i autobusy. Całość prac zakończymy w 2023 roku, a łączny koszt inwestycji to około 370 mln zł, a czego prawie 110 mln zł to środki z Unii Europejskiej.

Projekt Zmień Piec i likwidacja kopciuchów w zasobie komunalnym – 67 mln zł – W tym roku przyłączyliśmy do sieci ciepłowniczej ponad 100 budynków w 100% należących do Gminy, czyli prawie 1000 mieszkań. To w sumie ok. 1400 zlikwidowanych kopciuchów, na co przeznaczaliśmy 50 mln zł. A to przecież nie koniec, bo dopłacamy do każdego wymienianego pieca – także do tych w lokalach prywatnych. Rok kończymy z rekordową liczbą ponad 4 tysięcy wymienionych pieców! Przed nami jeszcze wiele pracy, ale warto pamiętać co już zostało zrobione.

Programy partycypacyjne (czyli Fundusz Osiedlowy, WBO, PIRO i Program Inicjatyw Lokalnych) – 79 mln zł na przyszły rok.  Zwiększymy także Wrocławski Budżet Obywatelski – do 30 mln zł. 

Budżet Wrocławia 2022

I ostatni slajd. Dalej o inwestycjach:

  • Program poprawy infrastruktury szynowej i drogowej – 137 mln zł - Tylko w roku 2020 wymieniliśmy ponad 14,5 kilometrów szyn oraz 32 zwrotnice – to prace m.in. w ciągu ulicy Hallera, ulicy Żmigrodzkiej, ul. Olszewskiego, na rondzie Reagana czy na pętli Zawalna. W tym roku także nie próżnujemy i realizujemy przede wszystkim ambitne cele wymiany rozjazdów na kluczowych skrzyżowaniach w mieście. To inwestycje m.in. na pl. Jana Pawła II, Hallera (gdzie także remontujemy torowisko) i Powstańców Śląskich, pl. Dominikańskim czy Ruskiej. Łącznie w roku 2021 realizujemy 19 zadań inwestycyjnych, a część z nich będzie także kontynuowana w przyszłym roku. Ruszymy także z budową torowiska w ciągu ulicy Kosmonautów.
  • Obwodnica Leśnicy, etap 2 – 84 mln zł - Na początku lipca rozpoczęliśmy budowę drugiego etapu obwodnicy Leśnicy. Inwestycja pochłonie łącznie 181 mln zł, z czego w przyszłym roku na jej realizacje przeznaczymy 73 mln zł. Termin realizacji to rok 2023.
  • Aleja Wielkiej Wyspy – 67 mln zł. W 2023 roku Aleja Wielkiej Wyspy połączy Krzyki z Biskupinem i Sępolnem. Będzie to łącznie 3,4 km nowej drogi, 12,5 km chodników i 9,5 km ścieżek rowerowych. W ramach inwestycji wybudujemy także dwa mosty nad Oławą i Odrą. Koszt inwestycji to około 234 mln zł. Inwestycja jest finansowana w całości z budżetu miasta oraz MPWiK, jednak pamiętajmy, że projekt został wpisany na listę Dolnośląskiego Ładu i być może zostanie ona częściowo refinansowana. W przyszłym roku na AWW przeznaczymy 67 mln zł.
  • Rewitalizacja miejskiego zasobu komunalnego – 30 mln zł. We Wrocławiu jest blisko 950 podwórek komunalnych i wnętrz międzyblokowych. Sukcesywnie są remontowane, większość w ramach gminnego Programu Kompleksowej Modernizacji Podwórek Komunalnych na lata 2021-2024.
  • Do 2024 roku Wrocław kompleksowo zmodernizuje 35 podwórek. Będzie to kosztować 60 mln złotych. Równolegle, rzecz jasna, odbywają się też bieżące naprawy. W 2021 roku ruszyliśmy z remontem 14 podwórek, a większość z tych inwestycji to praca etapowa, rozpisana też na kolejne lata. W przyszłym roku na rewitalizacje miejskiego zasobu komunalnego przeznaczamy 30 mln zł.

Szanowni Państwo,

Taki budżet przygotowaliśmy z całą odpowiedzialnością, świadomi tego jak niepewny będzie kolejny rok. Do głosowania za takim budżetem namawiam wszystkich na tej sali, którzy czują się odpowiedzialni za Wrocławia.

Wiele z Państwa wniosków budżetowych, to kwestie poważne, jednak nie potrafiliście Państwo wskazać źródła ich finansowania innego, niż poprzez ograniczenie wydatków budżetowych w zaplanowanych już punktach. Nie dziwię się Państwu, mówię to bez złośliwości, myślę, że każdy na tej sali, włącznie ze mną, ma w głowie wiele racjonalnych i potrzebnych mieszkańcom projektów na wiele setek milionów złotych. Ale prawda jest taka, że nie mamy tych setek milionów. Stąd mój apel sprzed chwili – chcecie pomóc budżetowi Wrocławia? Jest na to przestrzeń, zaangażujcie się w lobbowanie nawet już nie na rzecz samego Wrocławia, ale dla lepszego prawa dla wszystkich samorządów.

Nam, którym trudno uwierzyć w szybkie pojawienie się takiego prawa, nawet pry pełnym zaangażowaniu Państwa w kraju i w województwie, pozostaje poszukiwanie kolejnych inwestycji zewnętrznych, powiększanie bazy podatkowej poprzez zapraszanie do Wrocławia turystów kiedy tylko pozwoli na to pandemia, skuteczne reklamowanie Wrocławia w kraju i za granicą.

Zacząłem swoje wystąpienie od opisu Wrocławia na dobrym kursie, który to Wrocław przejęliśmy pod naszą opiekę w oku 2018. Nasze miasto wciąż jest na tym kursie, ale nie wolno nam zaprzestać działań, które go na nim utrzymają, a mam tu na myśli także utrzymanie tempa tegoż wzrostu. Dlatego nie zrezygnujemy dzisiaj, nie boję się tego słowa, z inwestycji w relacje międzynarodowe, w promocję ruchu turystycznego i naszego miasta w kraju i za granicą. Jeśli dzisiaj krótkowzrocznie zaniedbamy te obszary, w kolejnych latach możemy stracić pozycję lidera i pozbawić mieszkańców szansy na szybką odbudowę po pandemii i powrót do budżetu rozwijającego się w tempie jakie pamiętamy z roku 2018 i 2019.

Dziękuję za Państwa czas. Rekomenduję Państwu głosowanie w zgodzie z własnym sumieniem, po odrzuceniu krótkowzrocznego interesu czy to partyjnego, czy quasi partyjnego w polityce regionalnej. Rekomenduję Państwu głosowanie za tym właśnie przedłożonym budżetem Wrocławia.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!