wroclaw.pl strona główna

Sport Speedway Grand Prix Polski 2025. Zmarzlik czy Kurtz?

  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Konsultacje społeczne
  4. Zakończone konsultacje
  5. 2021
  6. Jak pojadą autobusy elektryczne?
  7. Pytania i odpowiedzi

1. Dlaczego trzeba powtarzać „Analizę kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zero emisyjnych przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej”, już raz stworzoną w 2018 roku? Czy coś się zmieniło od tego czasu?

Analizę kosztów i korzyści sporządza się cyklicznie, co 36 miesięcy. Jest to wymóg ustawowy, uregulowany przez art. 37 Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

2. Kto i w jaki sposób opracował „Analizę kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zero emisyjnych przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej”?

Projekt dokumentu został opracowany przez konsorcjum, w skład którego wchodzą: Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o.o. (lider konsorcjum) oraz Maciej Gabory (partner konsorcjum). 

Zgodnie z wymogiem ustawowym w projekcie dokumentu zawarto: 

  • analizę finansowo-ekonomiczną, 
  • opis szacowanych efektów środowiskowych wynikających  z emisji szkodliwych dla środowiska naturalnego i zdrowia ludzi substancji,
  • z analizę społeczno-ekonomiczną (uwzględniono w niej wycenę kosztów związanych z emisją szkodliwych substancji). 

Wykonawca został wybrany w drodze przetargu. Szczegóły dotyczące przetargu można sprawdzić w tym linku.

3. Czy zakup autobusów niskoemisyjnych opłaca się? Są one o wiele droższe niż „zwykłe” autobusy.

Faktycznie, autobusy elektryczne czy wodorowe są droższe od swoich konwencjonalnych odpowiedników. Jednak inwestycje w tabor zeroemisyjny wpisują się w politykę klimatyczno-transportową prowadzoną przez Unię Europejską i są ściśle określone w przepisach prawa. Jednocześnie należy podkreślić, że w wyniku stosowania autobusów zeroemisyjnych następuje zmiana charakteru emisji z lokalnej na globalną (czyli: emisja następuje w miejscu wytwarzania energii elektrycznej tj. w elektrowni,  ale tam jest znacznie mniej dotkliwa, bo jest wyłapywana z większą sprawnością niż w silnikach pojedynczych pojazdów - lokalnie). W konsekwencji ograniczenie emisji pochodzącej z transportu publicznego wpływa na komfort życia mieszkańców: powietrze staje się czystsze, poprawia się też jego zapach i obniża się poziom hałasu.

4. Kiedy można spodziewać się pierwszych autobusów niskoemisyjnych na ulicach Wrocławia?

Zgodnie z umową o dofinansowanie, którą we wrześniu tego roku podpisało MPK Sp. z o.o. pierwszych 11 autobusów elektrycznych ma pojawić się na ulicach Wrocławia w drugiej połowie 2023 r. 

Zakup pojazdów jest współfinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. 

Jako pierwszą do elektryfikacji planuje się linię K, kursującą na trasie od ul.  Świeradowskiej do ul. Kamieńskiego. 

5. Czy w  „Analizie” zakłada się jedynie wprowadzenie autobusów elektrycznych czy może jeszcze innego typu?

W projekcie dokumentu przewidziano dwa scenariusze inwestycyjne. Pierwszy obejmuje elektryfikację floty autobusowej. 

W drugim wariancie przeanalizowano natomiast wymianę taboru na autobusy napędzane paliwem wodorowym, z jednoczesnym uwzględnieniem 11 autobusów elektrycznych, które zostaną zakupione przy udziale środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 

Analiza uwzględnia również budowę niezbędnej infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych lub tankowania wodoru. 

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama