Kalendarium Kiedy
W 4 kinach
Marvel Studios przedstawia film „Fantastyczna Czwórka: Pierwsze kroki”. Obraz osadzony w ekscytującym retro-futurystycznym świecie inspirowanym estetyką lat 60-tych, w którym poznamy Pierwszą Rodzinę Marvela. Reed Richards/Pan Fantastyczny (Pedro Pascal), Sue Storm/Niewidzialna Kobieta (Vanessa Kirby), Johnny Storm/Ludzka Pochodnia (Joseph Quinn) i Ben Grimm/Stwór (Ebon Moss-Bachrach) stają przed wielkim wyzwaniem. Zmuszeni są zachować równowagę między życiem superbohaterów i utrzymaniem więzi rodzinnych, jednocześnie chroniąc Ziemię przed złowieszczym kosmicznym bogiem Galactusem (Ralph Ineson) i jego enigmatycznym heroldem Srebrnym Surferem (Julia Garner). Nie dość, że Galactus pragnie pożreć naszą planetę, to jeszcze niespodziewanie sprawy nabierają bardzo osobistego charakteru... W filmie wystąpią również m.in. - Walter Hauser, John Malkovich, Natasha Lyonne i Sarah Niles. Reżyseruje Matt Shakman, produkuje Kevin Feige, a producentami wykonawczymi są: Louis D'Esposito, Grant Curtis i Tim Lewis. "Fantastyczna Czwórka: Pierwsze Kroki" trafi do kin 25-tego lipca 2025 roku.
W 1 kinie
Cuma (Robert Więckiewicz), złodziej dzieł sztuki, nieoczekiwanie opuszcza więzienie dzięki pomocy pasera Grubego. Pomoc nie jest bezinteresowna – Cuma otrzymuje zlecenie kradzieży obrazu Dama z łasiczką Leonarda da Vinci, który wraca z Japonii do Muzeum Czartoryskich w Krakowie. Złodziej prosi o pomoc przyjaciela Juliana (Borys Szyc), dawnego kolegę po fachu. Ten ma dług wdzięczności wobec Cumy więc decyduje się mu pomóc, co jednak jest trudne – gdy Cuma siedział w więzieniu, Julian został... policjantem. Julian z jednej strony pomaga Cumie w przygotowaniach do kradzieży, z drugiej zaś przygotowuje plan zamiany obrazu, by z Polski nie zniknęło najcenniejsze dzieło sztuki. Zwraca się o pomoc do starego fałszerza Hagena (Jan Machulski), który odsyła go do niezwykle utalentowanej studentki Magdy (Kamila Baar). Całą sprawę usiłuje rozwikłać komisarz Wilk (Marcin Dorociński), który słusznie przypuszcza, że Cuma opuścił więzienie tylko po to, by ukraść dla kogoś "Damę z łasiczką". Mimo to dochodzi do spektakularnej kradzieży, której skutki okażą się nieprzewidywalne...
W 1 kinie
Życie Sofi, studentki antropologii, kręci się wokół opieki nad chorą matką. W nadziei na polepszenie jej stanu zdrowia i znalezienie skutecznej kuracji, dziewczyna zabiera ją do hiszpańskiej nadmorskiej miejscowości Almeria. Podczas gdy Rose odbywa leczenie w klinice enigmatycznego uzdrowiciela doktora Gomeza, Sofia spędza upalne letnie dni na poznawaniu mieszkańców miasteczka. Dotychczas podporządkowana opiece nad matką, zaczyna odkrywać własne pragnienia i nawiązuje relację z tajemniczą i wyzwoloną podróżniczką Ingrid. Całe spektrum kobiecych emocji w reżyserskim debiucie Rebeki Lenkiewicz, współscenarzystki nagrodzonego Oscarem filmu „Ida”. Film oparty na bestsellerowej powieści Deborah Levy „Hot Milk” , jednej z najpopularniejszych i najbardziej cenionych współczesnych autorek (nominowana do Nagrody Bookera!), przenosi nas na upalne wybrzeże południowej Hiszpanii.
W 1 kinie
Nasze życie jest sumą naszych wyborów.Tom Cruise powraca do jednej ze swoich popisowych ról, roli tajnego agenta Ethana Hunta, w filmie „Mission: Impossible The Final Reckoning”.Cruise od lat dostarcza widzom dokładnie tego, czego oczekują: humoru, akcji, wielu zaskoczeń oraz niesamowitych wyczynów kaskaderskich.Dzięki siedmiu częściom w ciągu 29 lat serii Mission: Impossible, postać Ethana Hunta zasłużyła na swoje miejsce jako jedna z najbardziej charakterystycznych
W 1 kinie
Szum Fontanny, zielona Pergola, a nad głową gwiazdy. Trudno o lepszą scenerię dla kina plenerowego we Wrocławiu. Można śmiało wpisywać w kalendarz: każdy wakacyjny czwartek o 21:30 – dobre kino na Pergoli. Hala Stulecia w ramach Lata na Pergoli, które napędza Tauron, zadbała o odważną, świeżą i nieoczywistą selekcję filmów, wszystkie to premiery z 2024 roku. Co ważne, seanse odbędą się nawet w razie niesprzyjającej pogody, będą wtedy przenoszone do wnętrz kompleksu. Liczba leżaków ograniczona – warto być trochę wcześniej i zająć miejsce lub zabrać ze sobą koc. „Civil War” Opis filmu Przez pogrążone w krwawej wojnie domowej Stany Zjednoczone przedziera się grupa reporterów, by w Waszyngtonie przeprowadzić ostatni wywiad z prezydentem. „Civil War” wyprodukowało studio A24 i jest to najdroższa (70 mln dolarów) do tej pory produkcja tego kultowego amerykańskiego studia. Akcja filmu rozgrywa się w niedalekiej przyszłości, w ogarniętych chaosem wojny domowej Stanach Zjednoczonych. Fotografka wojenna (Kirsten Dunst) wraz z grupą dziennikarzy próbuje dostać się do Waszyngtonu, będącego centrum dramatycznych wydarzeń. W obsadzie filmu oprócz Dunst („Psie pazury”, „Na pokuszenie”) znaleźli się Cailee Spaeny („Priscilla”), Stephen McKinley Henderson („Diuna”), Jesse Plemons („Psie pazury”), Wagner Moura („Narcos”) i Nick Offerman („Devs”, „The Last of Us”). Nominowany do Oscara Alex Garland to jeden z najciekawszych wizjonerskich reżyserów współczesnego kina. Oprócz takich filmów jak „Ex Machina”, „Anihilacja” czy „Men”, jest również twórcą serialu s.f. „Devs” i autorem scenariusza „28 dni później” w reżyserii Danny’ego Boyle’a. Garland jest również pisarzem. Jego pierwsza powieść „The Beach” („Niebiańska plaża”) szybko zyskała status kultowej i została zekranizowana przez Danny’ego Boyle’a z Leonardo DiCaprio w roli głównej. „Civil War” to kolejna po „Ex Machina” i „Men” współpraca Garlanda ze studiem A24. Informacje Reżyseria: Alex Garland Występują: Kirsten Dunst, Cailee Spaeny, Stephen McKinley Henderson, Jesse Plemons, Wagner Moura, Nick Offerman, Karl Glusman Kraj produkcji: USA Rok produkcji: 2024 Język oryginalny: angielski Gatunek: akcja Czas trwania: 1 h 49 min
W 1 kinie
Dwa lata po tym, jak M3GAN, cud sztucznej inteligencji, zbuntowała się i rozpoczęła morderczy (i nienagannie choreograficznie) szał, a następnie została zniszczona, twórczyni M3GAN, Gemma (Allison Williams), stała się głośną orędowniczką rządowego nadzoru nad sztuczną inteligencją. Tymczasem siostrzenica Gemmy, Cady (Violet McGraw), ma już 14-lat i buntuje się przeciwko nadopiekuńczym zasadom Gemmy.W nowym rozdziale w niewyjaśnionych okolicznościach dochodzi do kradzieży technologii leżącej u podstaw działania M3GAN. Zostanie ona niewłaściwie wykorzystana przez potężnego kontrahenta wojskowego do stworzenia robota-szpiega znanego jako Amelia (Ivanna Sakhno). Jednak wraz ze wzrostem samoświadomości Amelii, staje się ona zdecydowanie mniej zainteresowana przyjmowaniem rozkazów od ludzi ani przebywaniem ich w pobliżu. Mając na uwadze przyszłość ludzkiej egzystencji, Gemma zdaje sobie sprawę, że jedyną opcją jest wskrzeszenie M3GAN (Amie Donald) i zaopatrzenie jej w kilka ulepszeń, dzięki czemu będzie szybsza, silniejsza i bardziej zabójcza.Gdy ścieżki robotów się przetną, dojdzie do konfrontacji.
W 1 kinie
Nagrodzone w Cannes, niezwykle inteligentne kino o związkach i przewrotny hołd oddany klasycznym hollywoodzkim komediom romantycznym. Bohaterami świetnie napisanego filmu Jonása Trueby są Ale i Alex – para z czternastoletnim stażem, która chce zorganizować imprezę celebrującą koniec ich związku, gdyż według nich lepiej jest świętować rozstania zwiastujące nowe początki niż banalne śluby, które i tak prędzej czy później przyniosą koniec… To tylko szalony punkt wyjścia do inteligentnej, filozoficznej zabawy w kino – są tu nawiązania nie tylko do screwball comedies, nad całością czuwa Kierkegaard ze swoimi „powtórzeniami”, a przyszłość bohaterów zależy od bergmanowskiego tarota. Dzięki niezwykłej ekranowej chemii Itsaso Arany i Vito Sanza otrzymujemy czuły portret współczesnej pary, wciąż w sobie zakochanej, lecz samotnej, żyjącej niejako oddzielnie. Czy rzeczywiście rozstanie to najlepszy pomysł?
W 1 kinie
Zapraszamy serdecznie na transmisję Grand Prix Formuły 1 Belgii w Pitlane Summer Bar, znajdującym się na dachu galerii Wroclavia w ramach Wroclavia Summer Festival! Wstęp do Pitlane Summer Bar w godzinach transmisji jest płatny 40 zł, ale cała kwota jest do wykorzystania jako voucher zniżkowy na przejazd gokartem elektrycznym na torze Pitlane w CH Wroclavia na parkingu, poziom -2. Nie przegapcie tej okazji na wspólne przeżywanie sportowych emocji! Do zobaczenia w Pitlane Summer Bar!
W 1 kinie
Pełna emocji opowieść o pożegnaniach, macierzyństwie i życiu na swoich zasadach. Anglojęzyczny debiut Hiszpana otwiera zupełnie nowy rozdział w jego twórczości, zachowując przy tym charakterystyczne dla reżysera humor, melancholię i uwodzicielski splendor kostiumów i wnętrz. Eksplozja soczystych barw głosi pochwałę życia tak w radosnych, jak i w gorzkich odsłonach i jest hołdem dla przyjaźni, której blask złagodzi każdy ból. Akcję „W pokoju obok” umieścił Almodóvar na Wschodnim Wybrzeżu USA. To w Nowym Jorku spotykają się przyjaciółki sprzed lat: wzięta pisarka Ingrid (Moore) i Martha (Swinton), reporterka wojenna, która toczy właśnie najważniejszą bitwę swojego życia. Rozdzieliły je zawodowe i prywatne wybory, a na nowo połączy los, którego się nie wybiera. W dramatycznych okolicznościach Ingrid i Martha dostrzegą szansę, by jeszcze raz przeżyć coś wspólnie. Jeden z najwyżej ocenianych filmów Pedra Amodóvara jest ekranizacją „Pełni miłości", powieści Sigrid Nunez. „W pokoju obok" to terapeutyczne, niosące nadzieję kino, które nie wstydzi się wzruszać i wierzyć: w uzdrawiającą moc obecności i relacje odporne na upływ czasu.
W 1 kinie
Aktorka Chris McNeil, zaniepokojona dziwnym zachowaniem córki, zwraca się o pomoc do lekarzy. Wyniki badań potwierdzają wstępną diagnozę, że Regan jest całkowicie zdrowa. Tymczasem stan dziewczynki się pogarsza. Kiedy aktorka wraca z planu zdjęciowego do domu, córka nagle atakuje matkę, która jest zmuszona przywiązać ją do łóżka. Zdesperowana Chris teraz szuka pomocy u młodego księdza, ojca Karrasa. On dochodzi do wniosku, że szatan opętał Regan. Chcąc wypędzić z niej diabła, Karras wzywa doświadczonego egzorcystę, ojca Merrina.
W 1 kinie
Czy warto się bać? Na pewno nie, a szczególnie w samotności, więc zapraszamy do kina. Pobawimy się razem konwencją. Czekają na Was kultowe klasyki i niepokojące niespodzianki, które wywołają dreszcz emocji. Wspólnie sprawdzimy, co naprawdę straszy widzów – czy to duchy, potwory, czy może... my sami. Przyjdź i poczuj klimat grozy w wyjątkowej atmosferze.
W 1 kinie
„Piknik pod Wiszącą Skałą” to film, który nie łatwo zrozumieć, a jeszcze trudniej o nim zapomnieć. Z okazji 50-lecia premiery wraca w odrestaurowanej wersji 4K, a my zapraszamy Was na pokaz wyjątkowy. To będzie wspólne zanurzenie w obrazie, dźwięku i atmosferze, gdzie granica między seansem a doświadczeniem powoli się zaciera. Trudno o bardziej enigmatyczny filmowy klasyk niż „Piknik pod Wiszącą Skałą”. Od pierwszych kadrów Peter Weir buduje napięcie nie poprzez akcję, ale przez atmosferę. To nie thriller w klasycznym rozumieniu – raczej metafizyczna impresja o czasie, przestrzeni i zanurzeniu w niepojętym. Film, który bardziej hipnotyzuje niż opowiada. Weir nie rekonstruuje zaginięcia kilku uczennic w australijskim buszu – raczej uruchamia w nas niepokój, który zostaje na długo po seansie. Kamera Russella Boyda maluje pejzaże jak ze snu, muzyka Gheorghe'a Zamfira brzmi jak sygnał z innego wymiaru, a montaż celowo zrywa z realizmem. To kino, które podkopuje naszą wiarę w przyczynowość – i pokazuje, że tajemnica nie zawsze musi zostać wyjaśniona. Filmowy Piknik – podobnie jak powieść Joan Lindsay – to także opowieść o inicjacji. Zniknięcie dziewcząt pod Wiszącą Skałą ma w sobie coś z rytuału przejścia, wejścia w inny porządek: poza czas, poza reguły pensjonarskiej codzienności. Jest tu przeczucie katastrofy, podszyte zmysłowością i duchem buntu wobec świata sztywnych gorsetów. W tej historii – jak u Sofii Coppoli, jak u Lyncha – niewinność ma w sobie coś niepokojącego.
W 1 kinie
"Oddaj ją" to kolejny film braci Phillippu. Poprzedni horror "Mów do mnie" był świetnie przyjęty zarówno przez krytyków jak i widzów. "Oddaj ją" to historia rodzeństwa, które odkrywa przerażające rytuały w odosobnionym domu ich nowej matki zastępczej.
W 2 kinach
From Seoul to Los Angeles, Texas to Mexico City, BTS ARMY is everywhere. FOREVER WE ARE YOUNG dives into the passionate fandom that catapulted 21st century pop icons BTS into a global household name. We meet fans at a BTS-focused ReactorCon in Lewisville, Texas, a dance instructor in Seoul who only teaches BTS choreography, and fans who’ve been organizing since 2013 to help BTS dominate the charts. Defying stereotypes of pop fans as screaming teen girls, ARMY is an intergenerational, culturally savvy, and socially active movement that is as diverse as the world itself. The film captures the powerful spirit of activism and collectivity that make ARMY a symbol of hope and unity in our ever-fractured world.
W 1 kinie
Filmy dla kobiet, o kobietach, ale nie tylko dla nich. To zaproszenie do świata widzianego z kobiecej perspektywy – pełnego emocji, siły, walki, codzienności i marzeń. Chcecie je poznać? Prezentujemy filmową klasykę i współczesne arcydzieła, które pomagają lepiej zrozumieć kobiece doświadczenia i punkt widzenia. Zanurzymy się w kino, które inspiruje, porusza i zostaje w pamięci na długo – bez względu na płeć.
W 1 kinie
Saudade – choć trudne do przełożenia, to portugalskie słowo trafia w punkt, gdy próbujemy opisać emocje związane z czymś, co było, ale już nie wróci. To nie tyle nostalgia, co raczej rodzaj tęsknoty zawieszonej między przeszłością a teraźniejszością, świadomością zmiany i próbą pogodzenia się z nią. Właśnie w tym rejestrze operuje kino Igi Lis. Jej filmy są zanurzone w codzienności, ale mają w sobie echo czegoś głębszego – wspomnienia, którego nie da się do końca odtworzyć, ale które wciąż kształtuje naszą percepcję „Bałtyk”, film otwarcia Krakowskiego Festiwalu Filmowego, to pełnometrażowy portret pani Mieci – królowej Łeby, lokalnej legendy, właścicielki kultowej wędzarni ryb. I choć można by to opisać jako „film o pracy”, to byłoby sporym uproszczeniem. Lis z reporterską uważnością, ale też zmontażowym wyczuciem prowadzi nas przez krajobraz nadmorskiego miasteczka, które, jak wiele takich miejsc, balansuje między turystycznym mirażem a ciężarem codzienności. To film o przemijaniu, pokoleniowym konflikcie i o tym, jak praca może być sensem życia (ale też jego przekleństwem). Gdzieś pomiędzy dymiącymi piecami a kolejkami turystów Lis znajduje mikroportret zmieniającej się Polski. Z kolei „Za moich czasów”, pokazywane m.in. na Millennium Docs Against Gravity i Thessaloniki International Documentary Festival, to krótkometrażowa forma z wielką siłą rażenia. Telefoniczne rozmowy wnuczek z babciami stają się tu emocjonalną archiwistyką – fragmentami rodzinnej historii, które wreszcie mogą wybrzmieć. Zarówno w „Bałtyku”, jak i „Za moich czasów”, autorka udowodniła, że potrafi jednocześnie w przystępny i skłaniający do refleksji sposób opowiadać o życiu pod presją, radzeniu sobie z samotnością i budowaniu międzypokoleniowej wspólnoty. O wszystkich tych kwestiach, a także o wielu innych kontekstach porozmawiamy z reżyserką po seansie. Spotkanie poprowadzi krytyk filmowy, jeden z programerów NH – Piotr Czerkawski.
W 1 kinie
Młoda i zbuntowana Vera postanawia zorganizować koncert pianisty jazzowego Keitha Jarreta. Stawia wszystko na jedną kartę, by w zdominowanym przez mężczyzn świecie jazzu spełnić swoje marzenia. Wbrew woli konserwatywnych rodziców, na przekór piętrzącym się problemom, wynajmuje operę. Jej plan na początku zdaje się skazany na porażkę, a jednak brawurowo osiąga swój cel. Kulisy legendarnego koncertu to tętniąca muzyką opowieść o młodzieńczej determinacji i sile marzeń.Film inspirowany historią Very Brandes, osiemnastolatki, która zorganizowała najpopularniejszy koncert jazzowy w historii. Improwizacja fortepianowa Keitha Jarretta z tego koncertu została zarejestrowana na płycie „The Köln Concert” i stała się najlepiej sprzedającym się solowym albumem w historii jazzu oraz najlepiej sprzedającym solowym nagraniem fortepianowym wszechczasów.
W 1 kinie
„Barbarzyńska nimfomanka w piekle dinozaurów” to tytuł, który brzmi jak żart… ale film istnieje naprawdę i zasługuje na swoją legendę. W post apokaliptycznym świecie, gdzie dinozaury wróciły, ludzkość upadła, a zasad fizyki i logiki przestały obowiązywać, poznajemy dziką wojowniczkę, która przemierza skażone pustkowia. Pośród ruin, toksycznych bagien i prehistorycznych bestii czają się zmutowane kreatury, agresywne plemiona i cała galeria groteskowych przeciwników. Nasza bohaterka walczy nie tylko o przetrwanie, ale też o resztki człowieczeństwa w świecie, gdzie każdy dzień to pojedynek na śmierć i życie. Trochę fantasy, sporo lateksu i plastiku – wszystko w glorii niskiego budżetu, gumowych potworów i niepohamowanej wyobraźni. Za kamerą stoi Brett Piper – specjalista od kina niskobudżetowego i efektów specjalnych robionych domowymi metodami, twórca takich VHS-owych legend jak „Mutant War” czy „Bacterium”. „Barbarzyńska nimfomanka…” powstała w czasach, gdy wystarczył dobry tytuł i kilkanaście stworów z lateksu, by wejść na półki wypożyczalni. To film, który nigdy nie udawał, że jest czymś więcej niż kampową rozrywką – i może właśnie dlatego nie ma dziś fanów na całym świecie. Wpadnij na pokaz i przekonaj się, co się dzieje, gdy dinozaury spotykają barbarzyńską namiętność w najdziwniejszym piekle popkultury.
W 1 kinie
Szum Fontanny, zielona Pergola, a nad głową gwiazdy. Trudno o lepszą scenerię dla kina plenerowego we Wrocławiu. Można śmiało wpisywać w kalendarz: każdy wakacyjny czwartek o 21:30 – dobre kino na Pergoli. Hala Stulecia w ramach Lata na Pergoli, które napędza Tauron, zadbała o odważną, świeżą i nieoczywistą selekcję filmów, wszystkie to premiery z 2024 roku. Co ważne, seanse odbędą się nawet w razie niesprzyjającej pogody, będą wtedy przenoszone do wnętrz kompleksu. Liczba leżaków ograniczona – warto być trochę wcześniej i zająć miejsce lub zabrać ze sobą koc. „Bogini Partenope” Opis filmu Przyjście na świat małej Partenope jest jak narodziny bogini. Na pięknej wyspie Capri objawia się kobieta idealna, która swą niezwykłą urodą zniewala mężczyzn, jednocześnie wymykając się ich żądzom. Ambitna, ogromnie ciekawa świata, nade wszystko ceni sobie wolność i szukanie własnej drogi przez życie. Od spotkanych na niej mężczyzn, amerykańskiego pisarza, lubieżnego biskupa czy zakochanego w niej do szaleństwa przyjaciela z młodości, uczy się patrzeć na świat pod różnymi kątami. Zanurzona w tętniącym żywiole neapolitańskiej codzienności nigdy nie daje się zdefiniować i ujarzmić. Informacje Reżyseria: Paolo Sorrentino Występują: Celeste Dalla Porta, Gary Oldman, Stefania Sandrelli, Silvio Orlando Kraj produkcji: USA Rok produkcji: 2024 Język oryginalny: angielski, włoski Gatunek: dramat Czas trwania: 135 min
W 1 kinie
Zapraszamy na wyjątkowe spotkanie z filmem, którego nie sposób w pełni przeżyć bez muzyki. Kino nieme tylko z pozoru jest bez słów. Obok wyrazistości obrazów i gry aktorskiej – w projekcie Silent Cinema Pianist – Sebastian Łobos, jako taper, akompaniuje na żywo do czarno-białych klasyków początków kinematografii. Z wyczuciem i w różnorodny sposób uzupełnia czarno-białe kadry filmowe swoją grą na biało-czarnych klawiszach. Zupełnie jakby był do tego stworzony. Kino Nieme Przy Fortepianie – to wyjątkowe doznanie artystyczne. Odbiorca może zanurzyć się w uniwersalnych, wyrazistych historiach, które bawią i wzruszają do dziś niezależnie od wieku widzów. W repertuarze przedstawiamy klasyki kina niemego: wybitne filmy Charliego Chaplina. Postać ta to prawdziwa ikona początków kina. Lecz, czy wszyscy znamy historię tego dżentelmena z laseczką w meloniku? maestro Sebastian Łobos – Silent Cinema Pianist Michał Hadasik – konferansjer Bilety dostępne na stronie: [link]
W 1 kinie
Śmieszne, ale nie głupie. Satyra zamiast farsy, ironia zamiast gagu, śmiech podszyty analizą społeczną – tak wygląda commedia all’italiana, czyli kino, które bawi i punktuje jednocześnie. W sierpniu zapraszamy na przegląd czterech filmów, które udowadniają, że śmiech może być narzędziem krytycznym, a komedia sposobem na opowiadanie o świecie bez uproszczeń. Nie ma drugiego takiego nurtu jak commedia all’italiana – z jednej strony lekka, pełna wdzięku, z drugiej – boleśnie celna. Pod płaszczykiem dowcipu kryją się tu frustracje społeczne, kryzysy męskości, obyczajowe absurdy i egzystencjalne rozczarowania. Program Od 1 do 22 sierpnia w każdy piątek zapraszamy Was na przegląd filmów, które, choć mają swoje lata, wciąż komentują rzeczywistość trafniej niż niejeden współczesny esej. 1 sierpnia | „Wałkonie”, reż. F. Fellini Otworzymy klasykiem – „Wałkonie” Felliniego, gdzie grupa prowincjonalnych przyjaciół nie może (albo nie chce) dorosnąć. To opowieść o bezruchu i niedojrzałości, ale też o melancholii prowincji, która unosi się nad tym filmem jak mgła nad adriatyckim miasteczkiem. Przed seansem – prelekcja kuratora przeglądu Stanisława Bardadina, który po filmie zaprosi Was również do dyskusji. 8 sierpnia | „Odrażający, brudni, źli”, reż. E. Scola Tydzień później wejdziemy do rzymskich slumsów w „Odrażających, brudnych, złych” Ettore Scoli – czarnej komedii, w której groteska miesza się z brutalną społeczną wiwisekcją. Tu śmiech w gardle zamienia się w gorzki grymas, a każdy kadr to mikroskopowa analiza biedy, przemocy i moralnego rozkładu. 15 sierpnia | „Fanfaron”, reż. D. Risi 15 sierpnia wjeżdża „Fanfaron” Dina Risiego – ikoniczne kino drogi z Vittorio Gassmanem i Jean-Louisem Trintignantem. Coś między Znikającym punktem a Wielką ucieczką z włoską pogodą i bystrym komentarzem w tle. Pełna kontrastów podróż przez Włochy i temperamenty. Pewny siebie Bruno wyciąga z domu nieśmiałego studenta prawa i zabiera go w spontaniczny road trip po kraju. To, co zaczyna się jak lekka komedia o zderzeniu charakterów, szybko odsłania głębsze tony – o samotności, dojrzewaniu i maskach, które zakładamy, by nie spojrzeć w lustro. 22 sierpnia | „Wielkie żarcie”, reż. M. Ferreri Finał przeglądu należy do Marco Ferreriego i jego skandalizującego „Wielkiego żarcia” – filmu, który w latach 70. wywołał burzę, a współcześnie szokuje niewiele mniej. To komedia, która boli. Czterech przyjaciół zamyka się w willi, by... popełnić samobójstwo przez przejedzenie. Dosłownie. Ferreri z chirurgiczną precyzją portretuje konsumpcjonizm jako rytuał autodestrukcji. Każdy z tych filmów to inny ton, inna temperatura (na szczęście, zazwyczaj południowa), ale wspólny język – ironii, błyskotliwości i bezlitosnej inteligencji. Zarezerwujcie miejsca już dzisiaj!
W 1 kinie
Z początkiem sierpnia, zapraszamy na kolejny spektakl Teatru Telewizji w ramach dialogowego kina plenerowego. Tym razem na tapecie monodram „Mianujom mie Hanka” w reżyserii Mirosława Neinerta, bazujący na tekście Alojzego Lyski „Opowieść górnośląska”. To rodzinna historia z ziemią śląską w tle, a w dodatku spektakl w całości grany jest po śląsku! To niepowtarzalna okazja, by doświadczyć tego języka w tak wyjątkowej, artystycznej formie! Startujemy 1 sierpnia już o 21:00.
W 3 kinach
Międzynarodowy Festiwal Filmowy BNP Paribas Nowe Horyzonty od ponad dwudziestu lat prezentuje kino autorów, wizjonerek, eksperymentatorów, buntowniczek. Pierwsza edycja imprezy stworzonej przez Romana Gutka odbyła się w 2001 roku w Sanoku, później Nowe Horyzonty gościły w Cieszynie (2002-2005), a od 2006 roku związane są z Wrocławiem. Pokazy na Rynku Wstęp wolny. Pokazy odbywają się codziennie o godz. 21:30. piątek, 18 lipca „Amelia” Jean-Pierre Jeunet / Francja, Niemcy 2001 / 122’ audiodeskrypcja i napisy SDH sobota, 19 lipca „Perfect Days” Wim Wenders / Japonia, Niemcy 2023 / 119’ audiodeskrypcja i napisy SDH niedziela, 20 lipca „Flow” Gints Zilbalodis / Francja, Łotwa, Belgia 2024 / 85’ audiodeskrypcja i napisy SDH poniedziałek, 21 lipca „Prosta historia” David Lynch / Francja, USA, Wielka Brytania 1999 / 112’ wtorek, 22 lipca „Jutro będzie nasze” Paola Cortellesi / Włochy 2023 / 113’ audiodeskrypcja i napisy SDH środa, 23 lipca „Lalka” Wojciech Jerzy Has / Polska 1968 / 153’ audiodeskrypcja i napisy SDH czwartek, 24 lipca „Panienki z Rochefort” Jacques Demy / Francja 1967 / 127’ piątek, 25 lipca „Bulion i inne namiętności” Trần Anh Hùng / Francja 2023 / 130’ audiodeskrypcja i napisy SDH sobota, 26 lipca „Wrócicie do siebie” Jonás Trueba / Hiszpania, Francja 2024 / 114’ audiodeskrypcja i napisy SDH niedziela, 27 lipca „W pokoju obok” Pedro Almodóvar / Hiszpania, USA 2024 / 102’ audiodeskrypcja i napisy SDH Pokazy w OPT Zamek Wstęp wolny. Pokazy odbywają się w wybrane dni o godz. 21:30. piątek, 18 lipca „Bękart” Nikolaj Arcel / Dania, Szwecja, Norwegia, Niemcy 2023 / 127’ audiodeskrypcja sobota, 19 lipca „Bogini Partenope” Paolo Sorrentino / Włochy, Francja 2024 / 137’ niedziela, 20 lipca „Salto” Tadeusz Konwicki / Polska 1965 / 105’ czwartek, 24 lipca „Kneecap” Rich Peppiatt / Irlandia, Wielka Brytania 2023 / 101’ piątek, 25 lipca „Grand Tour” Miguel Gomes / Portugalia, Włochy, Francja 2024 / 128’ sobota, 26 lipca „Jak zostałam perliczką” Rungano Nyoni / Zambia, Wielka Brytania, Irlandia 2024 / 98’ Pokazy biletowane Zobacz pełen harmonogram pokazów na stronie: [link].
W 1 kinie
Uroczyście przysięgamy, że knujemy coś dobrego! Na zakończenie wakacji zapraszamy na wyprawę do świata magii i popkultury, która – czy tego chcecie, czy nie – ukształtowała całe pokolenie. Przez niemal cały sierpień w Kinie Nowe Horyzonty będziecie mogli zobaczyć wszystkie osiem filmów z serii o Harrym Potterze – od „Kamienia Filozoficznego” po „Insygnia Śmierci: Część 2”. To propozycja zarówno dla tych, którzy dorastali z tym światem, jak i dla tych, którzy chcą wreszcie sprawdzić, o co cały ten hałas. To nie tylko maraton dla potterheadów, ale również okazja, by spojrzeć z dystansu na jedno z najbardziej wpływowych zjawisk popkultury XXI wieku. Przez dekadę Harry Potter wyznaczał rytm młodzieżowego kina, wychował pokolenie 9 ¾ i udowodnił, że filmowy blockbuster może mieć zarówno narracyjną spójność, jak i rozwój stylistyczny. Choć opowieść o młodym czarodzieju może kojarzyć się głównie z dziecięcą przygodą, seria o Harrym Potterze to również kawał solidnego kina gatunkowego – z rozmachem produkcyjnym, znakomitym aktorstwem i wizualną wyobraźnią. W adaptacjach prozy J.K. Rowling wystąpili m.in. Gary Oldman, Ralph Fiennes, Emma Thompson, Alan Rickman i Maggie Smith – cała śmietanka brytyjskiego kina i teatru, która wnosi do tej historii zupełnie inny rodzaj magii, niż ta nauczana w szkole czarodziejów. Filmy zgarnęły dziesiątki nominacji do najważniejszych nagród – w tym Oscary za scenografię, zdjęcia, efekty specjalne i muzykę (John Williams!), a ostatnia część była jedną z najlepiej ocenianych produkcji swojego roku. To kino, które umiejętnie dorstało wraz z bohaterami i odbiorcami – od baśni do mrocznego fantasy, zachowując przy tym strukturę klasycznej opowieści inicjacyjnej. Krótko mówiąc – można to obejrzeć z sentymentem, można z dziećmi, a można po prostu dla porządku: żeby przypomnieć sobie, jak wyglądała dobrze skrojona, wieloczęściowa opowieść przed epoką Marvela i serialowego przesytu. Bo jeśli sądzicie, że w dobie internetu sztuka czarodziejska zanikła, to niezawodny znak, że jesteście mugolami.
FILTRUJ